Syskonkärlek

Sitter och slötittar på en dokumentär på kanal 5 om syskonkärlek. Fast riktig kärlek-kärlek, inte en kram eller en puss på kinden.. Här sitter halvsyskon och berättar om sin kärlek till varandra, hur deras kärleksrelationer utvecklats från kramar till.. hm, mer intima förhållanden. De förutspråkar också att syskon skall få lov att gifta sig med varandra och leva precis om alla andra par. Jag måste erkänna att jag är helt paff. Har de inte hört talas om incest? Inavel? Genetisk variation? Det finns en anledning till att vissa förhållanden är förbjudna och dessa är genetisk betingade, det rör inte utseende, "ras" eller klass. T.o.m djur undviker att para sig inom familjen och detta är ju fullkomligt logiskt. Utan genetisk variation kommer arten gå under, fel i gener och kromosomer får en chans att spridas och påverka alla individer.
De deltagande paren jämför sig med homosexuella par - för ca 15 år sedan var det tabu men det har växt fram mer och mer tolerans genom åren och nu hoppas de att samma sak ska hända dem. Men är det rätt? Incest, incest, familjefest. Nej tack. Jag bryr mig inte om etik eller samhällsnormer i det här fallet, men biologiskt finns det en klar och tydlig anledning till varför man inte skall blanda lika gener. Alla skall få lov att älska vem de vill, men för artens överlevnad bör detta klassas som tabu. Som svar på bla dessa argument så svarar paren att de inte vill skaffa barn, att detta vore oansvarigt. Sant, det säger jag inte emot. Här ser jag kanske mer en koppling till homosexualitet - par som bor ihop men utan möjlighet att skaffa barn. Ska adoption då få vara ett alternativ även för syskonpar? Samhällsnormerna spelar nog in väldigt mycket här.. De har ju rätt egentligen, det tog tid för homosexuella att få samma rättigheter som hetrosexuella (ej fullt uppnådda mål än dock), då finns det kanske även en chans (risk?) för syskon. Men jag vet inte.. Jag tror på vetenskapen i det här fallet och av den anledningen tror jag att motviljan mot incest sitter för djupt, homosexualitet uppstår iaf hos olika djurarter och bör av den anledningen klassas som mer normalt (det där lät fel, vill bara få fram att jag tycker homosexualitet är helt okej).
Jag vet verkligen inte vad jag ska tycka om det här.. Jag sitter mest med munnen öppen framför teven och funderar på vad som rör sig i deras huvuden.. Men i slutändan så tror jag inte att man kan välja vem man skall älska. Råkar det vara ett syskon man faller för så får det väl klassas som otur.

Kommentarer
Postat av: Sophie

Jag tycker det är sjukt och jag blir så äcklad av det, tyvärr, men incest är ju FEL FEL FEL FEL och bara FEL! BLÄ!

2010-02-16 @ 00:01:43
URL: http://sherbetsfiffi.blogg.se/

Här skriver du din åsikt:

Namn:
Stammis?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Ingen reklam, tack!

Trackback
RSS 2.0