Alla hjärtans dag

Av någon anledning är detta en av de dagar på året som får mig att bli smått illamående. Västvärldens reklamjippo för att få sålt extra mycket choklad, rosa krimskrams och blommor. Horribelt egentligen, bara ta ett helgons namn och göra om till denna fnittervänliga och ytterst mesiga idioti. Fira kärleken ska man kunna göra vilken dag som helst på året, varför ska det vara speciellt den 14e februari? Mår man bättre då? Antar att vissa anser att man behöver lite uppmuntran i vintermörkret och vem gör egentligen inte det bättre än den man älskar? En bra fråga som jag faktiskt inte har svar på. Men tänk om jag behöver uppmuntran i juni då? Eller kanske i september när skolan drar igång? Nejnej, det går ju inte, då finns det inte några rosa nallebjörnar i affärerna, ännu mindre enskilda rosor till rövarpriser. Februari passar tydligen allmänheten perfekt, då är det meningen att man ska värma varandra (dvs. köp hellre en tjock tröja till flickvännen än sexiga underkläder), mysa under filten (med den nya tröjan på!), äta choklad (absolut inte smeta in sig i den iaf) och säga att man älskar varandra på alla språk man kan. Då är man imponerande och uppfyller verkligen västvärldens stereotypiska alla-hjärtans-dag-ideal.

Men samtidigt.. Även om jag erkänner att jag är väldigt anti hela den här luddiga grejen så måste jag medge att jag blir lite ledsen om jag inte ens får en bukett blommor på söndag.. Det är egentligen pinsamt att jag förväntar mig något sådant, jag hade blivit mycket gladare om han tex kom med blommor till mig på lördag istället bara för att han känner för det, inte för att stereotypen kräver att han ger mig på söndag. Kanske man kan få båda? Men nej, skämt och sido. Jag är tjej. Jag gillar blommor och choklad och uppskattar därför sådant i alla former alla dagar på året. Men jag stör mig ändå på att samhället nästan förväntar sig att alla par skall vara extra kärleksfulla just denna kalla dag i februari. Jag vill bli lika älskad alla dagar på året och bli bortskämd allihop, inte just denna dag bara för att man kräver det. Vågra vägra Alla hjärtans dag. Typ.


Kommentarer

Här skriver du din åsikt:

Namn:
Stammis?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Ingen reklam, tack!

Trackback
RSS 2.0