Rörelsemängd

"När jag jobbade i Höganäs för flera år sedan så visade jag, precis som för er, vagnkollisioner på luftkuddebanan. När den ena vagnens massa var dubbelt så stor som den andre vagnens massa undrade en i klassen om det är möjligt att skicka in vagnarna mot varandra så att de efter kollisionen rör sig med samma fart åt olika håll.

Vilket förhållande måste i så fall gälla mellan vagnarnas ursprungliga fart om vi antar att stöten var fullständigt elastisk?

Han gissade själv på att den lätta vagnens fart skulle behöva vara fyra gånger så stor som den tunga vagnens fart. Är det rätt?" // Henrik


Detta är då Newtons vagga, om jag inte minns helt fel? Den visar att rörelsemängden är konstant, precis som energi är.

Ja, detta är då min läxa som jag ska klura på över lovet. Att vara helt ledig en hel vecka, är det för mycket begärt?
Nu tänkte jag passa på att tigga hjälp här.. Nån som råkar ha avslutat Fysik B som känner för att hjälpa en liten vilsekommen 06a? Kanske en välutbildad (uppfatta fjäsket, J) civilinjengör från Gbg? Känner att jag måste bidra med något när det är dags att gå igenom uppgifterna i min PBL-grupp på fredag.. Snälla?

Kommentarer
Postat av: Stella

Är du civilinjengör från Gbg, vännen? Om inte så är det väl någon annan jag fjäskar för..?

Dig hade jag bett om hjälp om jag hade velat lära mig simma eller nåt.. Vet ju att fysik inte är din starka sida ;)

2008-10-21 @ 19:45:13
URL: http://stellapolaris.blogg.se/

Här skriver du din åsikt:

Namn:
Stammis?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Ingen reklam, tack!

Trackback
RSS 2.0